
Melcior Comes té la virtut —i la gosadia— d’agafar la literatura i estirar-la com un xiclet fins a fi d’explorar noves formes d’expressió. El seu llibre Tots els mecanismes n’és un bon exemple: una novel·la que juga amb el temps, amb l’espai i clar, amb la paciència del lector, però d’una manera tan intel·ligent que acabes enganxat com si fos una sèrie de Netflix que no pots deixar.
Una de les coses que sorprèn és la seva manera d’entrellaçar diàlegs: converses de personatges que ni tan sols són al mateix lloc ni al mateix moment, i tot i així conviuen dins un mateix capítol. Sí, sembla un embolic (i ho és), però no confús: és un joc que exigeix atenció. Això no és un llibre per llegir a mitges mentre vigiles la paella; si despistes cinc minuts, de cop un fill ja és avi i tu encara estàs intentant recordar qui era qui.
El cor de la novel·la ens porta a Mallorca, on la família Súbac —empresaris del turisme, amb els seus drames i misèries— es veu enfrontada als Torrus, uns barcelonins amb ànsies d’expansió immobiliària. Entre salts temporals i retrats detallats, Comes desplega un ventall de personatges amb les seves històries i pedaços bruts. I el millor és que no ho fa perquè sí: vol mostrar com el context, tant social com personal, ens acaba modelant i condicionant fins a fer-nos ser qui som (o qui no voldríem ser).
El que més enganxa és la varietat de recursos narratius: un dia et parla un protagonista, l’endemà et trobes amb una epístola i després apareix la veu omniscient que tot ho veu i tot ho explica. Una autèntica caixa d’eines literària, on cada capítol és un experiment diferent, un trencaclosques que anima a barrejar peces i, sorprenentment, al final encaixa.
En definitiva, Tots els mecanismes és una novel·la ambiciosa i molt ben executada, però també addictiva. Una d’aquelles obres que no només expliquen una història, sinó que et recorden que la literatura pot ser un camp d’experiments juganer. Comes no només explica vides, sinó que ens les fa viure en una mena de dansa complexa i, de vegades, hipnòtica.